معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

به گزارش وبدا معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی فسا با تاكید شعار "دانش آموز عزیز با انتخاب و مصرف میان وعده كم روغن و كم نمك به سلامتی خود كمك كن" گفت: در حال حاضر مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، فست فودها و مصرف زیاد نمك از جمله مشكلاتی است كه در الگوی مصرف غذایی دانش آموزان وجود دارد. مصرف زیاد نمك زمینه را برای فشار خون بالا در بزرگسالی فراهم میكند. همچنین مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر بالا بردن چربی خون و بیماری های قلبی و عروقی به دلیل دریافت كالری زیاد اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد. كودكان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند.

دكتر صفورا خاط نشان کرد: برای پیشگیری از فشارخون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی، اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی، میان وعده دانش آموزان باید شامل مواد غذایی باشد كه علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای، كم نمك و كم روغن نیز باشد. به این دلیل مواردی هم چون چیپس، پفك و سایر تنقلات چرب و شور میان وعده های مناسبی نیستند. استفاده از انجیر خشك، توت خشك، نخودچی، كشمش،انواع مغزهای بو نداده،برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب،پرتقال،نارنگی،هلو،زردآلو،لیموشیرین و ..... سبزیجاتی نظیر هویج، كاهو، خیار و ساندویچ هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع كوكو و كتلت، نان و حلوا شكری، نان و پنیر و خرما می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد. استفاده از ساندویچ های خانگی كه در تهیه آن ها نمك و روغن كمتری استفاده شده است توصیه می شود.

وی در مورد وعده ها و میان وعده های نامنظم جوانان و نوجوانان عنوان کرد: حذف وعده های غذایی رفتاری رایج در نوجوانان است. حذف وعده صبحانه در دانش آموزان بسیار شایع است كه با عواقب نامطلوب از قبیل اضافه وزن و چاقی، عدم تمركز و عملكرد درسی ضعیف و افزایش خطر دریافت ناكافی مواد مغذی به خصوص كلسیم همراه است. دانش آموزانی كه وعده غذایی خود را حذف می كنند در پاسخ به گرسنگی اغلب به جای وعده غذایی از میان وعده هایی استفاده می كنند كه از لحاظ ویتامین، مواد معدنی و فیبر پایین هستند و سرشار از چربی، شكر و نمك می باشند. متاسفانه برخی از تنقلات تجاری از جمله انواع فرآورده های غلات حجیم شده به طور بی رویه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف می شوند. مصرف چیپس و پفك به خصوص قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری كاذب دانش آموزان را از خوردن غذاهای اصلی كه باید مواد مغذی مورد نیاز رشد را تامین كند باز می دارد. از سوی دیگر نمك موجود در آن ذائقه را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. مطالعات انجام شده رابطه بین مصرف نمك و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. والدین باید دانش آموزان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و كشمش، گردو و بادام و پسته (از انواع بو نداده و بدون نمك) گندم برشته و برنجك،عدس برشته شده ، توت و انجیر خشك و برگه ها تشویق كنند و سر سفره بجای نوشابه های گازدار برای افراد خانواده از دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنند.

معاون غذا و دارو فسا با بیان اثرات زیان بار مصرف غذاهای پرنمك و شور افزود: نمك ماده ضروری تامین كننده سدیم در انسان است كه در انتقال جریانات عصبی و انقباض عضلانی نقش دارد. مقدار توصیه شده نمك حدود 3-5 گرم در روز( كمتر از یك قاشق چای خوری) است. اضافه دریافت نمك خطرات عمده ای از جمله افزایش فشار خون را به دنبال دارد. اثبات شده است كه مقدار مصرف نمك با میزان شیوع سكته قلبی در جامعه مرتبط است. دریافت زیاد نمك و سدیم و مصرف غذاهای شور و پرنمك و تنقلات شور سبب كاهش بازجذب كلسیم از كلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می دهد كه خود عامل مهمی در كاهش تراكم استخوانی و پوكی استخوان است. جلوگیری از اثرات زیان بار دریافت بالای نمك از دوران كودكی و سنین مدرسه باید شروع شود. دانش آموزان باید سعی نمایند كه در هنگام انتخاب مواد غذایی نوع كم نمك آن را برگزینند و در كنار غذا از نمكدان استفاده نكنند.

دكتر محبی در خاتمه خاطر نشان کرد: اگرچه چربی ها در برنامه غذایی دانش آموزان به علت تولید انرژی بالا و خاصیت سیركنندگی و طعم دهندگی حائز اهمیت هستند و چربی های مفید مثل امگا 3 را كه برای سلامتی بسیار ضروری است تامین می كنند، اما برخی از مواد غذایی حاوی چربی های نامطلوب هستند و به همین دلیل نباید زیاد استفاده شوند. بسیاری از مواد غذایی موجود در بازار به خصوص مواد غذایی فرآوری شده (آماده یا نیمه آماده) حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی های مضر هستند. انواع فست فودها دارای چربی اشباع شده هستند كه تنگی و انسداد عروق و بروز بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارند.