معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

به گزارش وبدا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی درخصوص آمار رو به رشد افراد مبتلا به فشار خون بالا گفت: فشار خون در واقع همان نیروی خون است كه بر رگ ها وارد می شود. قلب خون را به درون رگ ها پمپ می كند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می شود. امروزه فشار خون بالا یكی از مشكلات بهداشتی در جهان محسوب می شود. 30 درصد انسان ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند. این نسبت با سن افزایش می یابد. پرفشاری خون سبب افزایش خطر حملات قلبی، سكته و نارسایی كلیه می شود. فشار خون بالای كنترل نشده می تواند منجر به نابینایی، نامنظمی ضربان قلب و نارسایی قلبی شود. خطر این عوارض در صورت وجود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مانند دیابت افزایش می یابد.فشار خون بالا قابل پیشگیری و درمان است. با پیشگیری و كنترل فشار خون بالا مرگ و ناتوانی ناشی از بیماری های قلبی كاهش می یابد.

دكتر صفورا محبی درخصوص  كاهش خطر پیشرفت فشار خون بالا با رعایت چند مورد ساده افزود: با كاهش مصرف نمك، فعالیت بدنی منظم، ثابت نگه داشتن وزن ایده آل، رعایت رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الكل می توان به میزان قابل ملاحظه ای از خطر پیشرفت فشار خون بالا كاست.

وی ضمن اشاره به این مطلب كه بعضی از غذاها مثل غذاهای حاوی نمك یا سدیم زیاد می توانند فشار خون را بالا ببرند گفت: با مصرف غذاهای شور و پر نمك مقدار زیادی سدیم وارد بدن می شود، به دنبال آن بدن مقدار زیادی آب جذب می كند تا بتواند سدیم اضافی را از خود خارج كند، این مسئله باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد خواهد شد. بنابراین آب اضافه شده به بدن باعث افزایش فشار بر قلب و رگ های خونی می شود. طبق توصیه های استاندارد بهتر است كه میزان سدیم دریافتی در روز بیشتر از 2400 میلی گرم یا یك قاشق چای خوری نمك نباشد كه متاسفانه اغلب افراد بیشتر از این مقدار در روز نمك مصرف می كنند. توصیه شده است كه بیماران قلبی و افرادی كه فشار خون بالا دارند و همچنین افراد بالای 50 سال روزانه كمتر از 1500 میلی گرم سدیم كه معادل 3 گرم نمك است مصرف كنند.

دكتر محبی در پاسخ به اینكه روغن ها و چربی ها چگونه باعث افزایش فشار خون می شوند گفت: از آنجا كه فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می شوند و همچنین كاهش مصرف چربی در كاهش وزن موثر است پس چربی به عنوان یك عامل تغذیه ای می تواند در ایجاد فشار خون بالا موثر باشد. در بیشتر موارد یك رژیم غذایی با چربی محدود برای پیشگیری و كنترل فشار خون بالا مناسب است. مصرف چربی های غیر اشباع كه در منابع غذایی گیاهی وجود دارد مثل انواع روغن های مایع و همچنین اجتناب از مصرف چربی های جامد كه دارای اسیدهای چرب اشباع هستند مثل پیه، دمبه، روغن نباتی جامد به كاهش تجمع پلاك در رگ های خونی كمك می كند. این امر خطر ابتلا به سكته مغزی یا حمله قلبی را كاهش می دهد.

معاون غذا و دارو فسا در مورد غذاهایی كه مقدار نمك و روغنشان زیاد است بیان داشت: انواع سس ها(كچاپ-سویا-سالا)، سیب زمینی سرخ كرده، چیپس سیب زمینی، میان وعده هایی نظیر چوب شور، ذرت بو داده، بادام زمینی و پفك، انواع ترشی های آماده و شورها، انواع پودرهای سوپ آماده، غذاهای فرآیند شده و آماده از قبیل همبرگر، سوسیس، كالباس، ماهی دودی، غذاهای كنسروی، كره و مارگارین، گوشت های پر چرب، شیر و ماست پر چرب و ماست های خامه ای، پنیرهای پرنمك و پنیر های خامه ای غذاهایی هستند كه مقدار نمك و روغن زیادی دارند.

دكتر محبی در خاتمه چند توصیه برای كنترل فشار خون كرد و گفت: از غذاهای متنوع استفاده كنید یعنی روزانه از مواد غذایی موجود در 5 گروه اصلی غذایی(نان، غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ) به مقدار توصیه شده مصرف كنید. از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان و ماكرونی تهیه شده از غلات كامل و میوه ها و سبزی های تازه استفاده كنید. نان هایی را مصرف كنید كه در تهیه آن ها جوش شیرین به كار نرفته باشد. از روغن های گیاهی بجای روغن های جامد و حیوانی استفاده كنید.