معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا دارو ، دکتر صفورا محبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا درخصوص عوارض مصرف زیاد نمك در رژیم غذایی روزانه هشدار داد و گفت: درصورتی كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كلیه ها هم سالم بوده و عملكرد خوبی داشته باشند، نمك مورد نیاز بدن تامین می شود. اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمك و مواد شور و یا اختلال در كاركرد كلیه ها یا یكی از سیستم های مربوط به دفع، نمك اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت هایی از بدن می شود.مصرف زیاد نمك و غذا های شور علاوه بر افزایش فشار خون می تواند منجر به سكته های قلبی،سرطان معده،پوكی استخوان،تشدید آسم بشود.دكتر صفورا محبی چند نكته برای كمك به كاهش مصرف نمك در رژیم غذایی را یادآور شد و گفت:بیشتر سدیم دریافتی از غذاهای فرآوری شده و آماده است به خصوص غذاهای پنیردار،غذاهای آماده مصرف مثل سوپ ها و كنسروها ،گوشت هایی مثل سوسیس و هات داگ.پس غذاهای تهیه شده در منزل و تازه عموما سدیم كمتری دارند.اگر مجبور به استفاده از غذاهای بسته بندی شده شدید حتما برچسب نشانگر رنگی تغذیه ای آنرا به دقت مطالعه كنید تا از غذایی با میزان نمك با رنگ سبز مصرف كنید.از آنجایی كه مواد غذایی مانند سس سویا، سس گوجه فرنگی،ترشی،زیتون،سس سالاد سدیم بالایی دارند بهتر است از سس های كم سدیم استفاده شود و یا بجای زیتون و ترشی از هویج و ساقه كرفس استفاده شود.دكتر محبی چند توصیه به خانم های خانه كرد و گفت: بهتر است از امروز مصرف نمك را به آهستگی كم كنید و ذائقه خانواده خود را به طعم و مزه طبیعی غذاها عادت دهید.در هنگام پخت غذا نمك اضافه نكنید و نمكدان را از سفره حذف كنید و برای طعم دار كردن غذاها از ادویه ها،گیاهان،سیر،سركه یا آب لیمو استفاده كنید.حتما مصرف فلفل سیاه، ریحان،كاری،زنجبیل و روزماری را امتحان كنید.دكتر محبی یك توصیه به بیماران دارای فشار خون بالا كرد و گفت: غذاهای دارای پتاسیم را انتخاب كنید كه می توانند به كاهش فشار خون شما كمك كنند.پتاسیم در میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب زمینی،چغندر،سبزی،سس و آب گوجه فرنگی،لوبیا و موز،ماست و شیر یافت می شود. بهتر است بجای پنیر از شیر و ماست بدون چربی یا كم چرب استفاده كنید.گوشت  تازه مصرف كنید نه گوشت های اغذیه فروشی ها.آجیل و دانه های بدون نمك را انتخاب كنید و مصرف كنید.