معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

كارشناس نظارت بر مواد خوراكي آشاميدني معاونت غذا دارو علوم پزشكي فسا گفت:حفظ سلامت جسم و روان ، خواسته ای همگانی است. تمامی انسانها مایلند زندگی خود را با بهترین کیفیت و به دور از هرگونه بیماری و ناتوانی سپری نمایند. امروزه بر همگان آشکار است که حفظ و ارتقاء سلامت ، جز با اصلاح سبک زندگی ( شامل تغذیه صحیح و مبادرت به فعالیت های بدنی ) و پرهیز از رفتارهای پرخطر ( چه بهداشتی و چه اجتماعی ) میسر نخواهد شد. بنابراین ضروری است که دانش و آگاهی خود نسبت به تغذیه صحیح را ، البته از مجاری معتبر و رسمی افزایش دهیم.

مهندس سميه خيراتي افزود:یکی از اصول اساسی تغذیه صحیح ، پرهیز از مصرف سه ماده زیانباری است که متأسفانه امروزه جایگاهی ثابت در غذاهای مصرفی انسانها یافته اند. این سه مورد عبارتند از : قند و شکر ، نمک و انواع چربی و روغن .

منابع اصلی شکر ، نمک و روغن غذاهای فرآوری شده هستند ؛ غذاهایی همچون انواع کنسروها و کمپوت ها ، سوسیس و کالباس ، نوشیدنی های صنعتی و انواع شیرینی هایی که در کارخانه های صنایع غذایی و طی اجرای فرایندهایی بر روی مواد غذایی خام تولید می شوند و از انواع افزودنی ها ، اعم از شمیایی و طبیعی ( نظیر نگهدارنده ها ، طعم دهنده ها و رنگ ها ) نیز در تولید آنها استفاده می شود. در واقع هر کدام از غذاهای فرآوری شده ، حاوی یک یا چند قلم از سه ماده زیانبار مذکور هستند. مثلا بسیاری از سبزی ها یا منابع پروتئینی نظیر گوشت ، مرغ و ماهی ، طی فرایند کنسرو سازی بخش قابل توجهی از مواد مغذی خود را از دست می دهند و ضمنا مقادیر زیادی نمک و روغن نیز به آنها افزوده می شود .

اين مهندس علوم و صنايع غذائي افزود:در محصولاتی مثل سوسیس و کالباس ، حتی اگر از مرغوب ترین مواد اولیه هم تهیه شده باشند ، مقادیر زیادی نمک و چربی وجود دارد که سلامت انسان را جدا به خطر می اندازد .

علاوه بر مسائل ذکر شده ، این نکته را نیز باید در نظر داشت که در تهیه این گونه غذاهای فرآوری شده ، از مواد نگهدارنده شیمیایی نیز استفاده می شود که حتی انواع تأیید شده و مجاز آنها نیز مخاطراتی را برای سلامت افراد در پی دارند ، چه برسد به انواع غیر مجاز که به خودی خود می تواند سبب بروز بسیاری از بیماری ها  ( که برخی سرطان ها نیز از جمله آنها هستند ) شوند .

مهندس خيراتي در پايان توصيه كرد:بر اساس این توضیحات ، ضروری است که برای دستیابی به سلامت و حفظ و ارتقاء آن ، در انتخاب مواد غذایی مصرفی بیش از پیش دقت کنیم و ضمن پرهیز از مصرف قند و شکر ، نمک و چربی ها ، مواد غذایی سالم و طبیعی نظیر محصولات آردی تهیه شده از غلات کامل ( سبوس دار ) ، گوشت های قرمز و سفید کم چرب ، به ویژه ماهی ، مقادیر مناسب از روغن های سالم ، شامل روغن های گیاهی مایع همچون روغن آفتابگردان ، ذرت ، سویا ، کنجد و زیتون ، شیر و ماست کم چرب ، پنیر و کشک کم نمک و میوه ها و سبزی های تازه را جایگزین مواد غذایی فرآوری شده ای نماییم که به سبب محتویات نامناسبشان ، بسیاز زیانبارند و سلامت افراد را به مخاطره می اندازند .