معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

كارشناس تغذيه آزمايشگاه كنترل غذا دارو گفت:ارتقای سطح آگاهی جامعه از مسائل تغذیه‌ای، پیشگیری از بیماری‌ها را به بهترین شیوه ممکن می‌کند . کمبود اطلاعات در خصوص مسائل تغذیه‌ای زمینه‌ساز بیشتر بیماری‌هاست.می‌توان با یک رژیم مناسب غذایی و شیوه‌های صحیح تغذیه‌ای بیماری‌های قلبی عروقی وپرفشاری خون را کاهش داد.

مريم مرادي افزود:بیماری های قلبی وعروقی وسرطانها از مهمترین علل مرگ ومیر در کشور ما می باشند که یکی از دلایل آن مصرف غذاهای چرب ،سرخ شده، شور  والگوی غلط مصرف روغن های خوراکی است. کاهش مصرف چربیها و نمک  نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دارد. مصرف موادغذایی پرچرب بخصوص چربی های حیوانی وگوشت قرمز و غذاهای پر نمک  مانند انواع فست فود ها و  غذاهای فراوری شده خطر ابتلا به سرطانه سینه ،  معده ،روده بزرگ وپروستات ،فشار خون ، سکته ی مغزی ، بیماری های قلبی و پوکی استخوان  را افزایش می دهد.

 همچنین برخی پژوهشگران معتقدند  مصرف بیش از حد نمک ممکن است مقصر اصلی در افزایش میزان بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس باشد

اين كارشناس تغذيه رعايت توصيه هاي زير را در خصوص تعديل مصرف نمك و روغن موثر دانست:

 

نکات ضروری برای محدود کردن مصرف نمک:

سر سفره غذا از نمکدان استفاده نکنید. برچسب های مواد غذایی را حتما بخوانید تا از میزان نمک موجود در آنها مطلع شوید.
مقدار زیادی سبزیجات و میوه جات تازه مصرف کنید. غیر از اثرات مفید مصرف میوه ها و سبزیجات، پتاسیم موجود در آنها باعث تعادل نمک می شود. اگر می خواهیدنمک  را در غذا بریزید، آن را در آخرین مرحله پخت، به مقدار خیلی کم اضافه کنید.

 

نکات ضروری برای محدود مصرف چربی:

مصرف روغن مایع را جانشین روغن جامد کنید

- استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می شود.  بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف مجدد روغن حرارت دیده پرهیز شود.

چربي چسبيده به گوشت و قابل مشاهده را جدا كرده .از لبنيات كم چرب استفاده شود.  

از شيوه هاي پخت غذا نظير آب پز كردن – بخارپز كردن  كه نياز به روغن كمتري دارنداستفاده شود.

براي طعم دادن به غذاها از چاشني‌هايي نظير ادويه‌جات معطر و آب ليمو استفاده كرد.

در صورت سرخ كردن غذا چند قطره آب را با روغن مخلوط كنيد تا ميزان مصرف كاهش يابد.

 روغن مايع را بطور مستقيم از داخل بطري به غذا نريخته و آن را با قاشق اندازه‌گيري نمایید.

گوشت‌هاي كم چرب مثل: ماهي – مرغ و گوشت گاو را جايگزين گوشت‌هاي پرجرب مثل گوشت گوسفند نمایید.