معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

آيا ميدانيد بيماريهاي قلبي_عروقي نخستين علت مرگ ومير در كشور ميباشد؟.مرگ روزانه 300 بيمار قلبي در ايران و از دست رفتن 4/23 درصد عمر ايرانيان به علت بيماري هاي قلبي - عروقي و 38 درصد كل مرگ هاي كشور به علت بيماري هاي قلبي است.

مريم مرادي مهمترين عوامل بوجود آورنده بيماريهاي قلبي عروقي را رژیم غذایی غلط،عدم تحرک جسمانی، استرس،پرفشاري خون , افزايش چربيهاي خون, بيماري ديابت, اضافه وزن,چاقي, استعمال دخانيات  برشمرد.

 

عوامل خطر‌ساز

 كارشناس آزمايشگاه كنترل معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشكي فسا همچنين گفت:  سندرم متابولیک حالتی خطرناک  برای سلامتی میباشد و  به معنای وجود گروهی از عوامل خطر‌ساز برای بروز بیماری ‌های قلبی است.

 سه مورد  از شرایط زیر برای  ابتلا به سندرم متابولیک باید وجود داشته باشد:

بالا بودن دور کمر :در مردان 102 سانتی ‌متر یا بیشتر و در زنان 88 سانتی‌ متر یا بیشتر

بالابودن میزان تری ‌گلیسریدها : 150 میلی ‌‌گرم در دسی ‌لیتر یا بیشتر

کاهش میزان HDL در مردان کمتر از 40 میلی ‌گرم در دسی‌ لیتر و در زنان کمتر از 50 میلی‌ گرم در دسی‌ لیتر :

بالا بودن فشار خون : 130 روی 85 میلی ‌متر جیوه یا بیشتر

گلوکز خون بالا:گلوکز(قند خون)ناشتا 110 یا بیشتر.

 

اين كارشناس تغذيه رعايت توصيه هاي  غذایی زيررا  براي حفظ سلامتي قلب مفيددانست:

 

روغنهاي اشباع شده ،خطر سازترين عامل براي بيماران قلبي و افراد در معرض خطر است.اين روغنها : روغن جامد حيواني -  كره-روغن جامد نباتي و چربي هاي چسبيده به گوشت هستند كه باید  بطور كلي از سبد غذايي خانواده حذف شوند.

بر اساس مطالعات افراد دارای چربی اضافه(بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند .افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ،افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL خواهد شد.

سالم ترین روغن ها روغن زیتون، روغن هسته‌ی انگور، روغن کلزا سویا و افتابگردان و  سایر روغن های موجود در مغزهای گیاهی میباشد.

مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی(به ویژه به صورت بخارپز) ،میوه و سبزیجات فراوان و متنوع در برنامه ی غذایی روزانه، لبنيات كم چرب و  در صورت نداشتن بیماری های کلیوی نان سبوس دار (بربری ،سنگک،نان جو)وغلات کامل(عدس ،لوبیا،نخود،...) برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی مفید است.

 خوردن  گو شت های فراوری شده (سوسيس و كالباس و همبرگر و ....) ، شيريني هاي پر چربي و پر خامه ، سس ها و كباب هاي كوبيده كه پر از چربي است ، آبگوشت پر چربي ، كله پاچه و سيرابي و  تنقلات شور مثل چيپس ، پفك بسیار محدود شود.

مصرف  نمک نیز  به 4-3 گرم در روز محدود شود.

استعمال دخانیات  نیز يك عامل خطر مهم براي ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي است كه مي بايست مصرف آن قطع گردد.

 مريم مرادي در پايان در خصوص  راهكارهاي افزايش سلامت قلب  افزود:فعاليتهاي بدني , ورزش منظم ومتناسب با سن وشرايط جسمي افراد وحد اقل 30 دقيقه پياده روي در روز براي داشتن قلبي سالم ضروري است .