معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

کارشناس تغذیه آزمایشگاه کنترل مواد غذائی و بهداشتی معاونت غذا دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت:هر 8 ثانیه یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می دهد. در ایران نیز  حدود 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و این در حالی است که نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.
سن ابتلا به دیابت نوع2 در دنیا 55 تا 65 سالگی است در حاليكه در ایران 45 تا 50سالگی است.
به این ترتیب سن ابتلا به دیابت در ایران حداقل 10 تا 15 سال پایین‌تر از سن شایع ابتلا در کشورهای توسعه‌ یافته است.

مریم مرادی افزود:از آنجایی که شیوه زندگی (انتخاب درست مواد غذایی مصرفی و فعالیت جسمانی ) در هیچ بیماری دیگری بیشتر از دیابت ،چه پیشگیری و چه درمان،  نقش ندارد پس با  به کارگیری استراتژی های پیشگیرانه شیوه زندگی باید شانس ابتلا به  دیابت و بیماری های ناشی از آن از جمله بیماری های  قلبی عروقی، بینایی،کلیوی کم شود.

وی همچنین در خصوص نکات مهمی  که افراد دیابتی باید رعایت کنند توصیه کرد :

·        غذاهای نشاسته ای را محدود کرده و از سبزیجات فراوان استفاده کنند.

·        بهتر است برنج مصرفی همراه با حبوبات یا سبزیجات مصرف شود.

·        از نان های سبوس دار استفاده کنند.

·        میوه هایی که کمی سفت تر است را انتخاب کنند.

·        باید حجم وعده های غذایی را کاهش داده و در طول روز 3 وعده ی اصلی و 3 میان وعده استفاده کنند(وعده های بیشتر، حجم کمتر)

·         مصرف مایعات  غیرشیرین را  افزایش دهند.

·        قند های ساده را محدود کنند(قند، شکر،انواع شیرینی و کیک ونوشابه ....)

·        هنگام افت قندی که  همراه با  علائم:حالت گیجی، رنگ پریدگی، عرق کردن، عصبی بودن، گرسنگی و ضعف است میتوانند از نصف لیوان آب سیب و یا آب پرتقال، یک سوم لیوان آب انگور ، یک قاشق غذاخوری عسل در نصف لیوان آب ، 3حبه قنددر نصف لیوان آب، نصف لیوان ژلاتین معمولی، 2 قاشق غذا خوری کشمش وآب نبات میوه ای استفاده کنند، در مصرف  این مواد هنگام افت  قند باید اعتدال رعایت شود، زیرا مصرف بیش از حد و پشت سرهم این غذاها باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.
این کارشناس تغذیه همچنین گفت:

·        گیاهانی که میتواند برای این افراد مفید باشند: شنبلیله، ریحان،سیر،پیاز و دارچین است.

·        انگور عسکری،هندوانه،موزکاملا رسیده،آناناس و گیلاس قند را سریع بالا میبرند در مصرفشان باید احتیاط کرد.

·        با مشورت کارشناس تغذیه  ورزش را در برنامه ی روزانه قرار دهند.

·        رژیم غذایی این افراد باید متناسب با تعداد داروهای مصرفی و انسولین تزریقی باشد تا از افت و خیز قندخون جلوگیری شود.

·        استرس یکی از عوامل قابل توجه در بالا رفتن قند خون است و بسیار سریع نیز عمل میکند  پس داشتن آرامش کمک کننده ای قوی برای پیشگیری از این بیماری است.