معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دليل حتماً برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات ، بدون عجله و با آرامش سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید ، آب، چای، شیر و مانند این‌ها را فراموش نکنید.


بسياري از پزشكان و متخصصان تاكيد ويژه اي بر خوردن سحري دارند و براي اين وعده غذايي بهتر است غذاهاي حاوي قندها یا كربو هيدرات هاي پيچيده، ميوه و آب كافي مصرف شود زيرا كربوهيدرات هاي پيچيده-  كه شامل برنج، مرغ، ماهي، سويا،‌ گوشت، تخم مرغ، ميوه تازه و سبزي مي شوند. - ديرهضم بوده  بنابراين احساس گرسنگي كمتري در طول روز ايجاد مي شود.

بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد

مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي‌شود، مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتيجه كاهش قند خون مي‌شود .مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيريني و شكلات و زولبيا باميه در وعده سحري موجب مي‌شود، شخص زودتر گرسنه شود.

افراد بايد هنگام سحر از مصرف غذاهاي سرخ شده، چرب، ادويه دار و حاوي قند زیاد خودداري كرده و از خوردن مواد غذايي در حجم زیاد بپرهيزند. همچنين از نوشيدن چاي زياد اجتناب كنند، زيرا كافئين موجود در چاي، باعث دفع مقادير زيادي آب و نمك هاي معدني مورد نياز بدن مي شود.
بهتر است هنگام سحر آب كافي نوشيده كه نوشيدن دو ليوان آب توصيه مي شود و از خوردن نمك، فلفل و ترشي خودداري شود.

برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.
 سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.
خوردن چند خرما و يا كشمش و مقداري عسل در انتهاي سحر بسيار مناسب است و پس از خوردن سحري نخ دندان و مسواك زدن را فراموش نكنيد. همچنين براي خوشبو ماندن دهان، قسمت داخلي لب ها، سقف دهان و زبان نيز مسواك شود.

 بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.