معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

یک كارشناس تغذيه گفت: مبتلایان به فشارخون حتی الامکان از استرس بپرهیزند، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کند استرس و عصبانیت است.

 ناهيد برخورداري توصيه كرد: میوه‌هایی مثل موز، آلو، انجیر، انگور، هلو و همچنین سبزیجاتی نظیر سیب زمینی، سیر، بروکلی، قارچ، کدو سبز و گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم بوده و برای کاهش فشار خون بسیار مفیدند.

 وی تاکید کرد: مبتلايان به فشارخون، چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کرده و تا یک ساعت بعد از صرف غذا از این گونه نوشیدنی‌ها استفاده نکنند.

 وی به مبتلایان به فشارخون توصیه کرد: موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آن‌ها از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، کنجد و روغن ماهی استفاده کنید.

 این کار‌شناس تغذیه یادآورشد: این بیماران حداقل 1 تا 2 بار در هفته ماهی مصرف کرده و استفاده از گوشت قرمز را به ۳بار در هفته کاهش دهند.

 وی با تاكيد بر اجتناب ازاستعمال سیگار و انواع دخانیات گفت: در صورت وجود اضافه وزن، حتما اقدام به کاهش وزن با نظر متخصص تغذیه کنید چرا که این مهم به کنترل فشار خون شما کمک زیادی می‌کند.

برخورداری با اشاره به اینکه ورزشهایی مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری، ورزشهای مناسبی برای پایین آوردن فشار خون می‌باشند به این بیماران توصیه کرد: حداقل ۳بار در هفته و هربار حداقل ۳۰دقیقه ورزش کنید.



منبع:وب دا