معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

به هنگام خرید شیرینی باید سعی شود شیرینی‌های خشک و ترجیحا با اندازه کوچک‌تر را انتخاب کرد؛ شیرینی‌هایی که حجم و اندازه بزرگ دارند میهمانان را وادار می‌کند تا ناخواسته مقدار زیادی قند و چربی بخورند. همچنین لازم است از شیرینی‌های تر کمتر استفاده شود. این شیرینی‌ها به دلیل داشتن "خامه" و "کرم" از میزان چربی و کالری بیشتری برخوردارند و موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود. علاوه بر آن این شیرینی‌ها را به مدت طولانی نمی ‌توان نگهداشت و احتمال زود فاسد شدن آن‌ها وجود دارد.

در مصرف میوه هم  زیاده‌روی نكنيد.مصرف دو تا سه واحد میوه در طول روز توصیه می‌شود، ولی بیش از آن می‌تواند عاملی برای چاقی باشد. در واقع هر یك عدد میوه كه 90 تا صد گرم وزن دارد، حدود 60 كیلوكالری انرژی تولید می‌كند بنابراین اگر شخصی بیش از مقدار مورد نیاز كه سه عدد در روز است، میوه مصرف كند و مثلا دو عدد نارنگی اضافه بخورد، حدود 120 كیلوكالری بیشتر انرژی دریافت می‌كند. این مقدار كالری اضافی مانند آن است كه او یك شیرینی‌خورده باشد.

 

سعی كنيد  آجیل‌ کم نمک خریداری كنيد ؛ چرا که آجیل شور میزان نمک دریافتی را افزایش می‌دهد. باید در نظر داشت که انواع مغزها (بادام، پسته، فندق و ...) و تخمه‌ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند (هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است).

از آنجا که در ایام نوروز به دلیل این که بیشتر وقت به دید و بازدید می‌گذرد، ممکن است خانواده‌ها فرصت چندانی برای طبخ غذا نداشته باشند، این موضوع نباید بهانه‌ای برای خوردن بیش از حد فست فودها شود؛ بنابراین باید برای طبخ غذا برنامه‌ریزی شود تا اعضای خانواده مجبور به استفاده از غذاهای چرب و شور خارج از منزل نباشند.

به منظور پیشگیری از پرخوری در میهمانی‌های ایام نوروز، بیشتر از سالاد و سبزی استفاده شود .این مواد به‌ دلیل داشتن فیبر، جذب چربی و مواد قندی را کاهش داده و از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند. همچنین بهتر است در میهمانی‌های ایام نوروز، به جای نوشابه‌های گازدار (حتی انواع کم کالری) و آب میوه‌های صنعتی که قند زیادی دارند، از نوشیدنی‌های سالم مانند آب یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده شود.

در ایام تعطیل پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا پس از تعطیلات دچار افزایش وزن نشويد.همچنین در ایام تعطیلات نباید از مصرف شیر و لبنیات غافل شد. باید مراقب بود که در سفرها از لبنیات غیرپاستوریزه نیز استفاده نشود.

در سفرها سعی کنند تا حد امکان غذا را در خانه تهیه کرده  و از صرف غذا در رستوران‌های بین راهی که از سلامت مواد غذایی آن مطمئن نیستند، خودداری کنيد.

در صورت صرف غذا در رستوران، به همراه غذا از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیمو ترش یا آبلیمو استفاده شود چرا که این مواد محیط دستگاه گوارش را اسیدی کرده و از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کنند.

 در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده نمایيد.

 

در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشيد. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است، استفاده کنيد. همچنين از میوه ها به عنوان میان وعده های مناسب استفاده نمایند. حتماً قبل از استفاده آن ها را خوب شست و شو دهيد.

بهتر است به جای نوشابه، از دوغ  و نوشیدنی های کم کالری استفاده کنند.

 

برای برطرف شدن نیاز مایعات بدن،  آب  بهترین نوشیدنی است. 

حتماً در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کنيد و روزانه متناسب با نیاز بدن تان حدود 3-2 لیوان شیر یا ماست استفاده کنيد.

 به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایند.