معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

مصرف میوه و به ویژه سبزی را در سال جدید افرایش دهید.

میوه و سبزی غنی از مواد آنتی اکسیدان است که با ترکیبات سمی‌و اکسیدان که درطی سوخت و ساز در بدن ایجاد شده یا از محیط به بدن وارد می‌شود مقابله می‌کنند. با  مصرف متعادل میوه و سبزی از بدن خود در مقابل عوامل سرطانزا،بیماریزا، التهاب زا و حتی پیری محافظت می‌کنید

•تغییر روغن مصرفی خود را از روغن جامد به روغن مایع را نیز فراموش نکنید. ولی یک نکته را فرامو ش نکنیم که اضافه دریافت چربی‌ها چه مایع و چه اشباع، تبعاتی در پی خواهند داشت پس ضمن اینکه تلاش می‌کنیم کمتر روغن مصرف کنیم همان مقدار را هم از روغن مایع مصرف کنیم.

مصرف صحیح روغن رابیاموزیم و به یاد داشته باشیم که روغن‌های مایع مقاومت حرارتی کمی‌دارند. و از این میان روغن سویا کمترین مقاومت حرارتی را داراست .برای سرخ کردن و تفت دادن از روغنهای مخصوص سرخ کردن که به این منظور تهیه شده است و مقاومت حرارتی بالایی دارند استفاده کنیم.

•شیرینی و شکلات را دور از دید قرار دهید. وقتی شیرینی روی میز است طبیعی است که شما هر چند دقیقه یکبار تمایل به مصرف شیرینی پیدا کنید. در عوض می‌توانید بشقابی میوه روی میز قرار دهید و مصرف میوه را بالا ببرید که گذشته از اینکه انتخاب کم کالری تری است غنی از ویتامین‌ها نیز می‌باشد و فیبر موجود در آن در ایجاد احساس سیری به شما کمک می‌کند.

•با عزمی‌جزم تعیین کنید که سهم شما در روز چند عدد شیرینی و شکلات و چقدر آجیل است. سهم خود را در نظر گرفته  و بیشتر از آن را طلب نکنید.

•سعی کنید رودربایستی را کنار بگذارید و در مراسم دید و بازدید بیشتر از حد مجاز تنقلات مصرف نکنید.

سعی کنید حال که بخشی از انرژی دریافتی شما از شیرینی و شکلات و آجیل تامین می‌شود انرژی دریافتی خود از طریق وعده‌های غذایی را کاهش دهید .

به این صورت که :

•مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. بیشتر از خوراکهای آبپز و بخار پز استفاده کنید.

شما میتوانید از کدو،هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی و مرغ خوراکی عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری بالایی ندارد.

•تهیه اکثر این خوراک‌ها وقتگیر نيست و شما میتوانید به مراسم دید و بازدید نیز بپردازید.

•سالاد و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

•فراموش نکنید هر 1 قاشق مرباخوری روغن کمتر در غذا = 45 کیلوکالری صرفه جویی در مصرف انرژی.


منبع:behsite.ir