معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

green

اخبار و اطلاعیه ها

اخبار معاونت

بدن انسان روزانه به 200 گرم سبزیجات نیاز دارد که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال، نوجوانان و کودکان کمتر است.

کارشناس مسئول تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب افزود:مصرف روزانه سبزیجات از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می‌کند.

لیلا شورورزی گفت:بر اساس تحقیقات جدید رنگ سبزیجات در طبقه‌بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزیجات با رنگ‌های متنوع برای سلامتی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد:مصرف سبزیجات با رنگ‌های متفاوت سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند و موجب طول عمر می‌شود.

شورورزی عنوان کرد:مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان‌ها است زیرا سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

وی گفت:سبزیجات نارنجی‌‌رنگ مانند هویج و کدوتنبل دارای بتاکاروتن است که بتاکاروتن در بدن به ویتامین Aتبدیل می‌شود و از بدن در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کند.

کارشناس مسئول تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: سبزیجات برگ سبز از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند و بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می‌کنند.

شورورزی ادامه داد:سبزیجات قرمزرنگ مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکال‌ها است که پوست بدن را در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند و موجب کارکرد بهتر غده پروتستات در بدن می‌شود.

وی بیان کرد:اکثر سبزیجات دارای ویتامین Cهستند مانند فلفل، بروکلی و گوجه‌فرنگی که در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است.

کارشناس مسئول تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: فیبر قسمتی از سبزیجات است که بدن انسان نمی‌تواند آن‌ را هضم کند و در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد.

شورورزی گفت: وجود فیبر در غذای مصرف شده کار دستگاه گوارش را آسان‌تر و سرعت تخلیه روده‌ها را بالاتر می‌کند به‌طوری که مواد سرطان‌زا با فیبر ترکیب شده و از بدن خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد:مصرف بیش از اندازه مواد فیبردار عوارض و اختلالاتی در جذب املاح معدنی به همراه دارد.