معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

fdo3

معاونت غذا و دارو

 

روغن هسته انگور غنی از پرو آنتی سیانین است كه یك آنتی اكسیدان بسیار قوی است و می تواند جلو تخریب سلولی در اثر رادیكالهای آزاد را بگیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذائی و آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی فسا با اعلام این خبر گفت: روغن هسته انگور یك روغن خوشمزه و ایده آل برای آماده كردن غذاهای سرد و گرم است. برای تهیه ماده اولیه این روغن كشت مخصوصی صورت نمی گیرد و از هسته انگورهایی كه برای آبگیری و سركه استفاده شده اند استخراج می شود. هسته انگور 20-10 درصد وزنی روغن دارد. این روغن در كشور های اروپایی در پخت و پز،سرخ كردن و صنایع آرایشی و بهداشتی كاربرد دارد. روغنی است به رنگ سبز یا زرد روشن با مزه و بویی بسیار ملایم كه فاقد اسید چرب ترانس، كلسترول، اسید چرب آزاد و سدیم است. و در مقابل غنی از ویتامین های E,D,A,C و همچنین اسیدهای چرب ضروری بویژه امگا شش است.مهندس زهرا مجدی در ادامه افزود: روغن هسته انگور غنی از پرو آنتی سیانین است كه یك آنتی اكسیدان بسیار قوی است و می تواند جلو تخریب سلولی در اثر رادیكالهای آزاد را بگیرد.رادیكال های آزاد بمب های تخریب كننده ای هستند كه در اثر مصرف دود سیگار، الكل، برخی داروها و مواد شیمیایی، مصرف بیش از حد روغن های جامد و حتی برخورد اشعه خورشید بر پوست وهمین طور اشعه ایكس در بدن بوجود می آید.

وی با بیان اینکه روغن هسته انگور بافت های پیوندی را تعمیر و تقویت می نماید گفت: این روغن به سلامت پروتئین كلاژن سلول های بنیادی و فعالیت آنزیم ها كمك می كند. همچنین دندانپزشكان مصرف انگور و هسته آن را در سلامت دندان و لثه بسیار موثر می داند زیرا آنتی اكسیدان موجود در آن از خرابی دندان ها جلوگیری می كند و موجب می شود لثه ها سفت و صورتی باقی بمانند.

وی همچنین در خصوص  خواص درمانی روغن هسته انگور افزود:
روغن هسته انگور از جمله روغن هایی است كه علاوه بر خواص با ارزش تغذیه ای دارای خواص درمانی و دارویی شفابخش است از جمله:
- حفاظت از سیستم قلبی عروقی بدن در مقابل خطر ابتلا به تصلب شرائین و آرترواسكلروزیس
- كمك به كاهش كلسترول بد خون(L.D.L ) و افزایش كلسترول خوب (H.D.L)
- حفظ فشار خون در سطح متعادل و كاهش تشكیل لخته خون
- كاهش خطر ابتلا به سرطان
- كمك به طراوت و شادابی پوست وسایر بافت های بدن
كمك به سلامت چشم
وی در پایان نکات زیر را در خصوص مصرف روغن ها و چربی ها متذکر گردید:
مصرف روغن مایع را جانشین روغن جامد کنید.
- استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی نا مطلوب در روغن می شود.بنابراین باید روغن با شعله کم حرارت داده شود و از مصرف مجدد روغن حرارت دیده پرهیز شود .
- چربی چسبیده به گوشت و قابل مشاهده را جدا کنید 
از لبنیات کم چرب ستفاده شود .
- از شیوه های پخت غذا نظیر آب پز کردن-بخار پز کردن که نیاز به روغن کمتری دارد استفاده شود.
- برای طمع دادن به غذا ها می توان از چاشنی ها نظیر ادویه جات معطر و آب لیمو استفاده کرد.
- در صورت سرخ کردن غذا چند قطره آب را با روغن مخلوط کنید تا میزان مصرف کاهش یابد.
- روغن مایع را بطور مستقیم از داخل بطری به غذا نریخته و آن را با ذقاشق اندازه گیری نمایید.
- گوشت های کم چرب نظیر ماهی –مرغ و گوشت گاو را جایگزین گوشت های پرچرب مثل گوشت گوسفند نمایید.