معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی

fdo3

معاونت غذا و دارو - دانشگاه علوم پزشکی فسا

به گزارش وب دا ؛ دكتر صفورا محبی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی فسا به ذكر چند توصیه تغذیه ای در ماه مبارك رمضان پرداخت و گفت: تغذیه صحیح در ماه مبارك رمضان مانند سایر اوقات به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه تغذیه ای است.تنوع به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان،غلات،شیر و مواد لبنی،سبزی ها،میوه ها و گروه گوشت و جایگزین های آن و تعادل بدین معنی است كه از همه گروه های غذایی به مقدار كافی مصرف كرده و از كم خوری و پرخوری پرهیز شود.

دكتر محبی وعده های غذایی در ماه رمضان را به 3 وعده افطاری،شام و سحری تقسیم كرد و به ذكر چند توصیه در وعده سحری پرداخت و گفت: وعده سحری باید تامین كننده بیشتر انرژی بدن در طول روز باشد. در وعده سحری مصرف غذاهای سبك و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات،میوه ها،سبزیها،نان و غلات توصیه می شود.ولی سه عمل نادرست وجود دارد كه اغلب افراد انجام می دهند:

1- روزه داری بدون میل كردن وعده سحری:

برخلاف تصور برخی افراد روزه بدون سحری نه تنها موجب كاهش وزن نمی شود بلكه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا كند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

2-  استفاده از مواد غذایی با انرژی بالا از جمله مواد چرب و قندی:

بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی كه انرژی بالایی دارند استفاده كنند تا در طول روز احساس گرسنگی نكنند به همین خاطر به خوردن غذاهای پرچرب رو می آورند درحالی كه مصرف مواد غذایی پرچرب تشنگی شدیدی را در طول روز برای افراد به ارمغان اورده و باعث ایجاد مشكلات عدیده ای از جمله چاقی و ناراحتی های گوارشی در افراد می گردد.

3- نوشیدن بیش از حد نرمال چای در وعده سحری:

از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب نمائید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمك های معدنی كه بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه به ذكر چند توصیه تغذیه ای مربوط به وعده افطار پرداخت و گفت: افراد بهتر است افطار خود را با یك یا چند عدد خرما،چای كمرنگ یا شیر ولرم به همراه مقداری نان ،پنیر و سبزی آغاز كنند.استفاده از میوه ها و سبزیجات در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش مفید بوده و مانع بروز یبوست می شود.مواد غذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می كنند و بدن می تواند این آب را به آهستگی در طول روز جذب كند . مصرف خرما در این ایام در تنظیم قند خون بسیار مفید است و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

وی به چند كار نادرست كه باید از انجام آن ها در وعده افطار پرهیز كرد اشاره كرد و گفت:

1- یكی از عادات غذایی نادرست روزه داران این است كه به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد یا نوشیدنی های سرد شروع می كنند كه توصیه می شود افطار را با نوشیدنی های گرم و یا ولرم مانند آب ولرم،چای كمرنگ و یا شیر گرم آغاز كرد و سپس از خرما یا كشمش استفاده كنند زیرا این دو سبب كنترل اشتها شده و از پرخوری به هنگام افطار ممانعت می كند و مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.

2- مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب و سرخ شده از جمله آش رشته غلیظ، حلیم، زولبیا، بامیه و انواع شیرینی جات هنگام افطار منجر به تشنگی می شود و مصرف نوشیدنی های زیاد به خصوص مایعات خنك با رقیق كردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می گردد.

دكتر محبی چند توصیه هم مربوط به وعده شام كرد و گفت: شام باید با غذاهای سبك،كم قند،فیبردار مثل سوپ و سبزی ها یا سالاد كه فشار چندانی به معده وارد نمی كند شروع كرده و سپس سراغ شام اصلی رفت.همچنین مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی ، آب میوه و شیر كم چرب و دوغ بدون نمك و كم چرب در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن كمك می كند كه تعادل آب و الكترولیت های بدن در هنگام روزه داری حفظ شود.